Forside

Anne Marie stopper i BØFA

Kære medlemmer.
På grund af nye faglige udfordringer som voksenbibliotekar i Furesø Kommune genopstiller jeg ikke til bestyrelsen på generalforsamlingen lørdag d. 20. april. Så der er nu plads til en ny ildsjæl som vil give den en skalle for de danske børne-bibliotekarer og kulturformidlere – er det dig?

Efter to gode år i BØFA’s bestyrelse takker jeg nu af og giver plads til nye kræfter. Efter fire år med vikariater var jeg endelig så heldig at få fast job, og er nu ansat som voksenbibliotekar i Furesø Kommune.

Det er med vemod jeg siger farvel til bestyrelsesarbejdet, som virkelig har været en øjenåbner og lærerigt i forhold til ønsket om at udvikle mig fagligt indenfor børnekultur – og litteratur. ´

Mit arbejde i BØFA bestod af PR, formidling til medlemmer, opdatering af bloggen og praktisk hjælp i forhold til vores arrangementer. Arbejds-byrden er ikke overvældende, men selvfølgelig kræver det tid. Der er cirka 8-10 møder om året, og et par arrangementer i form af temadage og konferencen. Meget af arbejdet deler bestyrelsen imellem sig og kan laves hjemme og kræver derfor ikke at man mødes. Der kommunikeres på e-mail og sms, og det fungerer udmærket.

Jeg håber inderligt at andre har lyst til at overtage min plads og være med til at bidrage til kulturformidlernes rolle indenfor biblioteks- og børnekultur-området. Så derfor opfordrer jeg jer til at tænke over hvad I ønsker af BØFA og hvad der er godt og hvad der kan gøres bedre – det er kun gennem feedback og dedikerede ildsjæle BØFA kan blive endnu bedre til at formidle relevant viden til jer medlemmer.

Så vil I have indflydelse, så stil op til bestyrelsen på generalforsamlingen lørdag d. 20. april.

Tak for denne gang – det har været en fornøjelse.

Bedste hilsner fra Anne Marie

Wanted! Nomineringer til årets BØFA Pris 2013

Så er det igen tid til at finde de nominerede til BØFA prisen 2013.

Så hvem synes I har gjort sig fortjent til anerkendelse og opmuntring?

“Prisen uddeles til en person eller en gruppe af personer, som har stået bag værker indeholdende nyskabende og eksperimenterende kvaliteter eller som på anden vis har ydet en særlig indsats på det børnekulturelle område – også hvad angår børns vilkår og udviklingsmuligheder.” – taget fra www.boefa.dk

Det er jer der bestemmer, så send jeres forslag til Anine på aninekaas@gmail.com senest D.19. April kl. 12.00.

I 2012 valgte I at Teaterfestivalen skulle vinde og det var ganske velfortjent.
her kan du læse meget mere om BØFA prisen og hvad den er for en størrelse.

Call for Papers – IFLA Section Libraries for Children and Young Adults

Session in the 79th Annual IFLA conference in Singapore, 17-23 August 2013

Future Libraries – Future Librarians – Future Skills :

Directions for the education and training of children and youth librarians – the challenge of identifying competences and encouraging professional development in the digital age.

Library services for children and young people are at their most effective and inspiring with enthusiastic, highly skilled staff. The range of skills required to be effective in the role can be overwhelming, and the target user group is incredibly diverse, as young people move through many developmental stages from 0 to 18 years, with huge diversity in their changing interests and needs. It is a dynamic and innovative area of the profession and this presents challenges for professional education, training and development. What competences are needed today? How are education and training helping librarians to acquire them?

The expected audience:

Children’s and young adults’ librarians, teacher librarians, librarians working in the fields of Education and Training, Literacy and reading, Public Libraries, Continuing Professional Development and Workplace Learning, Library Services to Multicultural Populations, School libraries and resource centers; librarians working in Africa, Asia, Latin America and the Caribbean.

Call for presentations on the following key themes:

The competences that are needed today: what are the roles that children and youth librarians need to be able to play as part of their jobs, what kind of work does that include?

National policies for public and children’s libraries: how they link to library education and training

The role of the professional educators – how are the professional educators ensuring their skills and knowledge are keeping up to date with the current landscape of work in libraries, how are the ‘library schools’ redesigning the curriculum to respond to the needs of the digital natives? Are students being sufficiently equipped and prepared for the world of work? Can education and training help to ‘future proof’ the profession?

Training on the following aspects (not excluding others) : work with every age group as well as with parents and carers, knowledge of material for young people, work for information literacy, work as agents for development, production of content, work with different partners, fund raising, build and give access to digital collections, program managing, preservation of young people’s culture

Successful training schemes – examples of innovative practice including continuing professional development and workplace learning.

Workplace learning through international work and through IT (Sister Libraries and other twinning, digital resources, social networking…)

• Proposals must be sent before February 4th 2013 via email to : Kirsten Boelt, Email kbt-kultur@aalborg.dk They must include (in English, French or Spanish) :

– Title of paper

– Abstract of paper (up to 500 words- ½ page)

– The speaker’s name, address, telephone and fax numbers, professional affiliation, email address and biographical note (40 words) They will be reviewed by the Review Committee. Successful proposals will be identified and announced by February 18th 2013.

• Full text papers (5-20 pages) must be provided by 15 April, 2013 (Word format; preceded by an abstract ; images may be included).

They can be written in any of IFLA languages. If the chosen language is not English, an English version or summary must be added.

• Oral presentations

Presenters can talk in any of seven IFLA languages (Arabic, Chinese, English, French, German, Russian, Spanish). There will be simultaneous interpretation.

Authors of successful proposals will be advised of the length of time available for their oral presentation.

• Publication

Selected papers may form part of an edited IFLA publication

Important Dates

Deadline for submissions February 4th 2013

Notification of acceptance/rejection February 18th 2013

Deadline for submission of final papers’ texts April 19th 2013

IFLA Section Libraries for Children and Young Adults

Chair: Viviana Quiñones, viviana.quinones@bnf.fr

Secretary: Kirsten Boelt, kbt-kultur@aalborg.dk

Next Library 2013

International Library Conference in Aarhus, Denmark

16 – 19 June 2013

RE-IMAGINATION – CIVIC ENGAGEMENT – COLLABORATIVE INNOVATION

Meet, share, learn and co-create – an international event for open-minded library innovators and decision makers.

The overall purpose for Next Library 2013 is to inspire public libraries to re-imagination, civic engagement and collaborative innovation with the perspective of supporting equal access to technology, learning and active citizenship for all.

The program is in progress and will be a mix of structured programme with a few excellent keynote speakers and at least 15 interactive parallel sessions, poster presentations, energizers, surprises and social events.

Including of course an engaging Get2Gether and the fabulous Networking Dinner Party at Varna Mansion, which often tends to turn into a garden party.

Optional events: Site visits to libraries and cultural institutions in Denmark and Aarhus and a post-un-conference day.

You are all invited to join and participate in shaping the programme!

Submit your suggestions on

www.nextlibrary.net www.facebook.dk/nextlibrary

or  www.nextlibrary.net

2 Calls are published on the website: www.nextlibrary.net

Call for ideas for interactive Sessions and Call for scholarship applications

Call for Papers til 79th IFLA General Conference and Assembly

Libraries for Children and Young Adults Section & Core Activity on Preservation and Conservation (PAC)

Theme:

Creating the future: preserving, digitizing and accessing all forms of children’s and young adults’ cultural heritage

Children’s and young adults’ culture exists in multiple forms and media, from nursery rhymes and oral storytelling to videogames, from printed books to eBooks… Libraries play a key role in preserving this cultural heritage and in giving access to it. How are they doing this? What must they do now so that this heritage is not lost and cultural diversity is preserved? How are they giving young people access to their cultural heritage?

IFLA Section Libraries for Children and Young Adults, IFLA Core Activity on Preservation and Conservation (PAC) in collaboration with Thailand Knowledge Park (TK Park), the Thai Section of IBBY (ThaiBBY) and the Thai Library Association invite you to submit a proposal for a presentation on the theme “Creating the future: preserving and digitizing all forms of children’s and young people’s cultural heritage”, the IFLA Pre-Conference to be held in Bangkok, Thailand, 14-15 August 2013.

The Pre-conference Venue: Asia Hotel Bangkok, Bangkok, Thailand

The expected audience is likely to include children and young adults’ librarians, National Libraries, libraries serving indigenous people, librarians working in audiovisual and multimedia, storytellers and other performers for children, other professionals working on children’s and young adult’s reading, students and university professors and partners of libraries in joint reading promotion programmes.

Topics

We are particularly interested in presentations on the following topics:

•Preserving and/or digitizing books, journals and original artwork for children and young adults

•Preserving and/or digitizing immaterial children’s and young adults’ culture: storytelling, puppets, theatre, rhymes and songs…

•Preserving and/or digitizing web pages, video games, TV programmes, audio cassettes

•Preserving and digitizing local content and indigenous knowledge, for inclusion of all citizens at the library

•Working with children on cultural heritage, in public and school libraries

•Giving access to digitized collections for children and young adults

•Libraries and their partners for conservation and/or digitation: museums, ONGs, corporations…

Submission Guidelines

Proposals should be sent before January 31st 2013 via email to:

Kirsten Boelt

E-mail: kbt-kultur@aalborg.dk

They must include (in English):

•Title of paper

•Summary of paper (up to 500 words- ½ page)

•The speaker’s name, address, telephone and fax numbers, professional affiliation, email address and biographical note (40 words)

The official language of the meeting is English. No Simultaneous Interpretation will be provided.

The abstracts will be reviewed by the Review Committee. Successful proposals will be identified and announced by February 22, 2013.

Full text papers should be provided by 15 April, 2012; papers should be 3-20 pages long. They must be written in English, include an abstract and be in a Word file.

Oral presentations of papers will be of 20 minutes. Presentations must be in English.

More information

See the Conference website for additional details at: http://iflabangkok2013.tkpark.or.th/index.html

Important Dates

January 31st 2013: Deadline for submissions February 15 2013: Notification of acceptance/rejection March 10 2013: Final program and full registration information April 15 2013: Deadline for submission of final papers’ texts

Vind med hjernen

Så er det tid til, at rekruttere unge mennesker til Unge Forskere. Sidste år var flere end nogensinde før tilmeldt, og der er plads til endnu flere. Har du lærere og elever i dit bibliotek, så del det gode budskab. Du kan bruge denne tekst herunder, eller henvise til Unge Forskeres facebookside, hvor der også er masser af informationskataloger.

De dyster om 250.000 i kontanter og rejser til internationale konkurrencer. Unge Forskere er talentkonkurrencen for naturfaglige talenter fra grundskoler og gymnasiale uddannelser i hele Danmark. Der er konkurrencer og præmier for alle aldersgrupper. Tilmeldingen er startet på ungeforskere.nu/tilmeld

Har dine grundskoleelever lavet et spændende naturvidenskabeligt projekt, eller har de lyst til at gå i gang med det? Er dine gymnasieelever i gang med et fedt SRP, eller går dine htx’ere og nørder med en god idé til teknikprojektet?

Unge Forskere er chancen for at få sit naturfagsprojekt ud over rampen og muligheden for at vinde en plads ved finalen, hvor ligesindede mødes og dyster om store præmier.

Meld jer til Unge Forskere 2013 på www.ungeforskere.nu/tilmeld senest den 25. februar 2013.

Spiser Tarzan biller?

Bibliotekshuset inviterede 14 børn fra Sundbyøster skolefritidshjem til en eftermiddag i sundhedens tegn i anledning af Dansk Naturvidenskabsfestival 2012. Her fik børnene lov til at udfolde deres kreative evner ved at lave deres egen ”madmaske”, samtidig med at de blev klogere på kost og ernæring.

Af Marie Sveistrup, DNF

”Spiser han ikke biller?”. Spørgsmålet kommer fra Angelica, som går i 2. klasse på Sundbyøster Skole, da ernæringsekspert Pia Juel spørger hende, hvad Tarzan mon får at spise ude i junglen. Angelica blev sammen med 13 andre piger fra Sundbyøster skolefritidshjem inviteret til arrangementet ”Madmasker” i Biblioteks-huset på Rodosvej i København i anledning af Dansk Naturvidenskabsfestival 2012.
Festivalen, som er en årligt tilbage-vendende, landsdækkende begivenhed, fandt sted i uge 39, og i år var temaet ”Alt det vi ikke ved”. Og med temaet i baghovedet fik børnebibliotekar Helle Hussmann i samarbejde med Pia Juel og illustrator Annika Øyrabø stablet festivalaktiviteten ”Madmasker” på benene med det formål at lære børn om kost og ernæring på en måde, så kreativitet og indlæring gik hånd i hånd.

Masker af pasta, kiks og bønner.

Pia Juel er ernæringsekspert og læser sundhed og ernæring på Professions-højskolen Metropol, og i dag skal hun bl.a. lære børnene om Sundhedsstyrelsens otte kostråd. Og koncentrationen er i top hos pigerne fra Sundbyøster Skolefritidshjem, for Pia underviser på en særlig børnevenlig måde; hun har nemlig omskrevet kostrådene til otte ”superhelteråd”, og det vækker begejstring – for når fx råd nr. 1 ”spis tre stykker frugt og tre stykker grønt om dagen” går under navnet ”Tarzan-rådet”, så er det både sjovere og nemmere at huske, når man går i 2. klasse.
Da alle har styr på begreber som fuldkorn, Nøglehulsmærket og ”Robin Hood-rådet”, tager Annika Øyrabø over og hjælper børnene med at anvende deres nytilegnede viden om kost til at lave deres egen maske af forskellige fødevarer. Det handler fx om at bruge en masse af de sunde madvarer som fuldkornspasta, grovkiks og bønner, men højst fem af de søde– og den er pigerne helt med på.
 

”Det er kreativ sundhedsformidling, hvor formålet er at kombinere teori og praksis for at fange børnenes interesse bedst muligt” siger Annika Øyrabø. Annika er uddannet fra Danmarks Designskole og arbejder i dag som underviser og illustrator, og det er hende, som har udviklet konceptet ”Madmasker” og som kontaktede Pia Juel, dengang hun blev bedt om at stå for arrangementet på Bibliotekshuset. Annika har deltaget i Dansk Naturvidenskabsfestival flere gange før, bl.a. på Korsør bibliotek i 2009 med projektet ”Skrotrobot”. Projektet med Madmaskerne har hun kørt før, hun startede årets festivalaktivitet op med Helle Hussmann, og på Bibliotekshuset er de glade for samarbejdet:
 

”På denne måde bider børnene bedre mærke i det, de lærer” siger Helle Hussmann, mens der bliver klippet og klistret på livet løs bag hende i Bibliotekshusets undervisningslokale.

En investering for biblioteket

Med Helle Hussmann bag roret har Biliotekshuset deltaget i Naturvidenskabs-festivalen, siden den løb af stabelen for første gang, og det med stigende succes.
”Naturvidenskabsfestivalen er ikke kun for skolerne,” siger hun. ”Der er masser af sjove ting at lave for bibliotekerne. Vi skal bare tænke ud af boksen og kaste os ud i det – for selvom opgaven er anderledes, end hvad en bibliotekar normalt er vant til, så er det både sjovt og udviklende”.
Og Helle Hussmann er efterhånden ret erfaren inden for naturvidenskabelige arrangementer på børnebiblioteket. I 2010 var hun en af Bibliotekshusets drivkræfter bag det ti måneder lange projektforløb ”Biblioteket gør børn klogere – og DU er hovedpersonen”, som satte fokus på naturvidenskab for de 8-14-årige ved at anvende mobilteknologi og e-ressourcer, ligesom hun har lavet arrangementer som ”Det lille eksperimentarium”, hvor børn var med til at lave forsøg fra Naturvidenskabs-festivalens eksperimentdatabase, Test-o-Teket. I år modtog Bibliotekshuset 15.000 kr. fra Nordea-fonden, som hvert år yder økonomisk støtte til aktiviteter, som afholdes i anledning af Dansk Naturviden-skabsfestival, og det var en stor hjælp.
”Selvom det kræver tid og ressourcer, så er det en god investering for biblioteket at være med” siger Helle Hussmann og fortsætter: ”For bibliotekerne handler det om at tænke kreativt og på den måde få pirret børnenes naturlige nysgerrighed på bedst mulig måde”. Og det er netop det, der er formålet med Dansk Naturvidenskabs-festival: At skabe begejstring for naturvidenskab blandt børn og unge.

Eftermiddagen i Bibliotekshuset er ved at være slut, og pigerne fra Sundbyøster Skolefritidshjem er ved at lægge sidste hånd på deres madmasker.
”Når I nu skal ud og købe ind med mor og far, så kan I jo fortælle dem, hvad der er sundt og hvad der ikke er” siger Pia Juel, og pigerne nikker – der er i hvert fald ingen af dem, der lige foreløbigt glemmer, hvordan Tarzan-rådet lyder.

Dansk Naturvidenskabsfestival

Festivalens formål er at skabe begejstring for naturvidenskab blandt børn og unge.
Festivalen finder sted hvert år i uge 39, hvor over 100.000 børn og unge deltager.
 

Den afholdes på folkeskoler, gymnasier, museer, virksomheder og biblioteker landet over.

Temaet for festivalen 2012 var “Alt det vi ikke ved”, og for 2013 er det “Energi til livet”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Referat af BØFA konferencen i Vejle

Referat af BØFA konferencen 2012 – ”nedslag i børnebiblioteket”
Vi lever i en tid hvor kravene til bibliotekerne og personalet er høje, og vi skal konkurrere med nye digitale tjenester, forlystelsessteder, TV, spillekonsoller, museer og andre kultur institutioner. Derfor havde årets BØFA-konference titlen “Nedslag i børnebiblioteket”. Titlen refererer til ønsker fra BØFA medlemmer om at få fokus på det nære og konkrete i forhold hvordan børnebiblioteket anno 2012 og i fremtiden ser ud samt hvordan vi som biblioteker og fagpersonale kan skabe mere opmærksomhed om vores tilbud og kompetencer.

Programmets første oplægsholder var derfor Julia Lahme, www.julialahme.dk som er uddannet indenfor kommunikation og branding. Hun har i mange år arbejdet med branding i modebranchen, men mener at branding også er nødvendig set i forhold til kulturinstitutionerne, og her især bibliotekerne. Julia fortalte at for bibliotekerne er det stadig til dels svært at få kunderne ind ad døren og få dem til at bruge os mere/bedre. Og vi kan ikke forvente at fordi vores varer er gratis, så kommer kunderne stormende. For i dag er penge som sådan ikke et issue – børnefamilier vil gøre meget for deres børn, i dag er handelsvaren ikke penge, nej det er tid. Tid er det vi har mindst af så bibliotekerne skal brande sig selv på andre parametre end ”gratis” kortet. Det skal være interessant at komme på biblioteket. Vi skal tale til interesser og ikke være for generelle. Vi skal tale til DIG. Vi skal være bedre til at formidle vores arrangementer på en sjovere og mere personlig måde. Julias pointe er, at bibliotekerne arbejder indenfor den æstetiske verden – der forventes noget af et rum når man træder ind i det. Så udover rummet skal indbyde til oplevelse og til et længere ophold, så er der tre råd som kan give os bedre overblik og forbedre brandingen af vores bibliotek og arrangementer:

1. Basis: Værdi, Forventninger, bibliotekets valuta er tid

2. Midten: faglighed, ekspertise, pris konkurrence (kan vi ikke være med i), lave menukort med vores ekspertise til uddeling og på hjemmeside, facebook.

3. Toppen: hvordan gør vi tingene, forklarer hvad vi gør for kunden,

Tre-trins pyramiden kan bruges i forhold til at finde ud af hvad netop vores bibliotek er gode til og kan tilbyde brugerne. Lige nu i reklamebranchen kommunikeres der med angst: gør du ikke dette, så sker der dette. Bibliotekerne skal legitimere deres eksistens i verden – det er vi nødt til! Vi skal overveje hvad vi kommunikere ud til børnefamilierne – vi har ingen konsekvens i forhold til hvis folk ikke bruger os. Vi er der bare.

Vi har forskellige kundegrupper som skal formidles til på forskellig vis. Skriv en salgstekst til arrangementer hvor der forklares hvad folk kan lære/få ud af arrangementet, hvem der kommer og hvordan han/hun vil formidle sin viden. Skriv ikke i passiv form fx “Tag din yndlingsbog med hjem! Det er din den næste måned!” Vi skal være villige til at komme ud med vores viden og faglighed uden fremmedord. Vi skal gøre hvad vi er gode til – vi behøver ikke være lige gode til alt, så derfor kan vi differentiere sig fra de andre biblioteker. Man skal tage et valg og stå ved det.

Efter frokosten fortalte Anne Marie og Anine om IFLA satellit konference ”Breaking through boundaries” som foregik i Finland. Der var mange ting at fortælle for flere nationaliteter var samlet og havde forskellige tilgang til børn og unge, både i forhold til kulturel baggrund, men så sandelig også i forhold til økonomiske ressourcer. Anine og Anne Marie tog udgangspunkt i deres artikel ”The revenge of the nerds” hvor de mest aktuelle cases i forhold til nordiske og danske forhold bliver vendt. Det svenske sats ”TioTretton”, biblioteket for de 10-13 årige, er en stor succes. Her har denne aldersgruppe hele biblioteket for sig selv, hvor de kan boltre sig med at indspille musik, videoer, lave mad og teater samt læse og fordybe sig. Det norske ”PopCult” som satser på nørderne, og har inddelt bibliotekets materialer efter genrer og ikke aldersgrupper. Her er der altid mange til arrangementerne og events, for nørderne – dem der har interessen for et emne – de er gode til at sprede budskabet. Udover de afrikanske, russiske og asiatiske bud på biblioteker for børn og unge, så synes Anine og Anne Marie at australske, Leonee Derr’s oplæg omkring bibliotekskulturen i norden var vældig interessant for hun fortalte om de dilemmaer bibliotekerne skabte for sig selv. Hun påpegede at bibliotekerne gerne vil have de unge til at bruge biblioteket og de ressourcer vi kan tilbyde, men samtidig så lukkede vi af for dem ved at forbyde drikkelse og spisning, som jo så udelukker at de studerende kan bruge bibliotekets ressourcer i opgaveperioderne fordi de skal pakke alt ned for at gå ud og finde frokost. Disse oplæg viste tydeligt at de nævnte biblioteker havde taget både valg og fravalg for at tilgodese en bestemt målgruppe – de havde indset at de ikke behøvede at være gode til alt.

Sidste oplæg på dag 1 bød på Anne Linder, psykolog som fortalte om relationelle begreber i forhold til at sætte vores kompetencer i spil. Anne Linder forklarer at de relationelle forhold er usynlige, men kraftfulde. Men netop det at vi kan sige de til tider er konkrete, men usynlige gør dem håndgribelige. Hun gav flere eksempler på at vi godt ved at vi skal smile og være imødekommende i vores daglige arbejde, men i dag kan være en styrke at gøre lidt ekstra – altså gå lidt mere til grænsen. Være bedre til at skabe en forbindelse til vores brugere gennem snak, smil og berøring. Og her behøver berøring ikke at være et kram, men en simpel berøring i form af et håndtryk, let berøring af arm eller skulder kan gøre en stor forskel. Det kræver dog en ændring fra bibliotekernes og personalets side for selvfølgelig er det svært pludselig at skulle være mere ”intime” med sine lånere, men selv små ændringer kan være med til at ændre bibliotekernes og personalets image.

For at få bragt dette ind i hverdagen satte hun det i perspektiv, nemlig at relationer er vigtige for vores sundhed – det ser vi med egne børn. Gode relationer er godt for vores helbred og det modsatte er gift for kroppen. Relationer er limen der holder vores liv sammen. At være et stærkt individ er en person med et godt netværk og gode relationer. Så for at få det i vores hverdag og arbejdsliv foldede hun de 8 guidelines ud:

Den følelsmæssige dialog
1. Vis glæde
2. Se initiativ
3. Inviter til samtale
4. Giv anerkendelse
Den meningsskabende dialog
5. Fang barnets opmærksomhed
6. Fasthold barnets opmærksomhed
7. Fold barnets oplevelse ud
Den guidende/vejledende dialog
8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin

Disse guidelines gælder ikke kun for børn – man kan godt skifte barn ud med voksen/bruger. Som Nr. 8 viser så er det selvfølgelig i orden at sætte rammer for hvad der er tilladt og ikke tilladt, men brug ikke sætningen: du må ikke, brug i stedet du må gerne! Vend negative vendinger til noget positivt. Det skaber arbejdsglæde og giver stemning. Det fremmer lysten til at blive og udforske stedet for hvem vil ikke gerne blive på det dejlige bibliotek med de søde smilende medarbejder som tager sig af MIG og ser MIG ☺

Vi sluttede dag 1 med at se sidste års vinder af BØFA-prisen, Gruppe38 som fremførte et af deres stykker og derefter overraktes BØFA-prisen til Teatercentrum som står for verdens største teaterfestival. De blev utrolig glade for prisen og takketalen kan læses på bloggen www.boefa.dk.

Konferencens anden dag blev indledt af www.sommer-larsen.dk som har et indretningsfirma, hvor de laver special-designet møbler og rum til institutioner og biblioteker. De gav et praktisk indblik i hvordan man kan indrette biblioteksrummet og gøre dem mere spændende, men også brugbare i forhold til den mere traditionelle biblioteksindretning. Gennem billeder guidede de os igennem forskellige former for indretnings fejl og mangler på biblioteker fx så vi billeder af skiltning eller mangel på samme, som tydeliggjorde at skiltning er nødvendig og skal gennemtænkes så vores brugere kan finde materialerne og ikke føler sig fristet til at give op og forlade stedet. Flere af disse billeder kan ses på BØFAs facebook gruppe, under billeder. Tjek dem ud – der er masser af inspiration at hente.

For at følge op de praktiske råd konferencen skulle give videre havde vi besøg af krea-mennesket Trine Kok, som er uddannet lærer og i mange år har arbejdet med kreative workshops for og med børn. Hun gav flere gode råd til hvordan bibliotekerne kan skabe kreative workshops for og med børn, som er sjovt og spændende. Hun påpegede en af de fejl, som alle har en tendens til at lave, nemlig at have for mange jern i ilden i forhold til workshoppens mål. Børn er dejligt uforudsigelige, så man når aldrig det man har planlagt. Så planlæg få ting og nyd dem man når ☺ Trines råd er at at gennemtænk hvad du vil med workshoppen, planlæg ikke for meget og vær realistisk. Trine har en blog, hvor hun øser ud af alt sin erfaring, som alle er velkommen til at nyde godt af – www.trinekok.dk. Udover blogs så fremhæver hun også pinterrest, krea-bøger, nyhedsbreve og så har vi selvfølgelig muligheden for at gå lige til åren, så spørg børnene ☺

Sidst, men ikke mindst så afsluttede Majken Jørgensen konferencen med at fortælle om atmosfærer i rum og om det er mere og andet end subjektivt oplevede stemninger, og er det muligt at indkredse dem og benytte os af den viden i biblioteksrummet. Majken kobler begrebet stemning med Sommer-Larsens oplæg, hvor de fortalte om lysets betydning for stemningen og informationsværdien i et rum. Hun understregede at lys kan gøre en stor forskel i et rum og skabe stemninger alt efter humør. Hun gør det klart at fortællinger og følelser er i centrum når vi taler om stemning i biblioteket. Hvis der er rart for brugerne at være, så bliver de også længere. Majken sluttede med at vise forskellige billeder hun selv har tager, hvor hun viser mulighederne i at tænke udenfor boksen og dermed være med til at skabe stemninger og dermed være med til at fortælle en historie. Hun taler om at iscenesætte rummet og bruge årstider, mennesker, farver og former til at dekorere og skabe rum i rum. Majkens oplæg kan sættes i relation til hele konferencens tematik, nemlig hvad kan vi som bibliotekarer og biblioteker gøre for at indbyde folk til at komme ind og gøre brug af vores kompetencer og tilbud, som ofte er super gode og opfindsomme. Vi er i stor konkurrence med alle de andre kulturtilbud, som børnefamilier bliver bombarderet med så vi skal til at se på os selv og turde differentiere sig selv i forhold til andre biblioteker. Vi behøver ikke være ens og tilbyde det samme – vores kerneværdier & ydelser er de samme, men mennesker er forskellige og ligeså er deres interesser.

BØFA takker for det store fremmøde til årets konference og er glad for den feedback vi modtog. Vi arbejder for jer og ønsker at gøre det så godt som muligt, så vi tager det hele til efterretning. Vi kan alle blive bedre til vores job, også det frivillige så vi ser frem til næste konference og håber på jeres opbakning ☺ I er altid velkomne til at sende os ris & ros samt ideer til fremtidige temadage og konferencer på boefabestyrelse@gmail.com

Tak for denne gang.

Bedste hilsner fra BØFA

Teatercentrums takketale for årets BØFA pris 2012

Allerførst vil jeg sige tak til BØFA og tak til børnebibliotekarerne for at tænke på os.

Vi har jo en fælles opgave, nemlig at sikre at børn og unge møder kunst, scenekunst i særdeleshed. Alle vi, der arbejder med børn og unges møde med kunsten, hvad enten det er scenekunst, litteratur, billedkunst, musik, eller noget helt andet, ved at det er et betydningsfuldt ansvar, der påhviler os, men vi ved også, at vi bliver betalt rigeligt tilbage i den begejstring, vi ser, i et barns øjne, der har smagt på kunst for første gang.

Hvad er det så, der gjorde festival 2012 til noget særligt? Et stort program. Det var der, ja. Mange børn og unge, som kom og var deltagere for første gang, de kom flere end 100. Mange formidlere, ca. halvdelen af landets kommuner var repræsenteret. Der var mange teatre og forestillinger, men det er ikke noget mål i sig selv. Næh det vi betegner, som den største succes i 2012, var de mange publikummer, det største antal nogensinde. For er der noget vi kan lide, så er det stor mangfoldighed og diversitet.

Det er vores store ønske, med festivalen, at invitere indenfor – også de, som ikke allerede er medlem af ”klubben”, alle de, som kommer for første gang og endnu ikke ved, at de elsker teatret. De smager for første gang hvad kunsten kan og de får mulighed for selv at tage stilling til hvad de holder af.

Og hvad er det så, at kunsten kan? Den kan give os et rum til refleksion, og selvindsigt/selvforståelse. Og for den nye teatergænger er det den hele oplevelse, der tæller. Fra rejsen hen til oplevelsen, mødet i mørket og helt indtil refleksionen bagefter. Derfor er de rammer, vi sætter for festivalen af stor betydning for hvad man går hjem med efter besøget. Vi anerkender vores rolle i den ”fødekæde”, der skal sikre, at børn og unge møder kunst, for selv at kunne udtrykke sig med kunst som redskab. Hvis ikke vi giver børnene muligheden for at få indtryk, inspiration og refleksion, hvis vi ikke tror på vigtigheden af dette møde med kunsten, så drop al kunst til børn og unge, så luk bibliotekerne og lad børnene skrive deres egne bøger.

Jeg vil gerne have lov til at give jer en gave tilbage: bogen ”Fyrre år og stadig ikke voksen”. For godt nok har vi lavet festival i mere end fyrre år, men vi føler os på ingen måder som ”fyrre, fed og færdig”; tværtimod Vi føler os yngre end nogensinde og sprængfyldte af mod og lyst til at møde nye publikummer derude og inviterer dem med på en spændende oplevelse i fællesskab.

Tusind tak for prisen.

Henrik Køhler
Leder/Head of center
TEATERCENTRUM

Kits Corner

BØFA konferencen bød på mange input både fra oplægsholdere og deltagere. FaaborgMidtfyn Bibliotekerne fortalte om deres kreative hjørne, Kits Corner, kreativ læring på en leanagtig fabriksmåde, der faktisk virker med minimum af udgifter og personaleforbrug. Så ønsker I mere information om det kreative hjørne, Kits Corner så er I velkomne til at skrive til kma@faaborgmidtfyn.dk