På konferencen Integration og Biblioteker, som Bibliotekscenter for Integration arrangerede i forrige måned, 22. januar, var et af de præsenterede indslag den nye virtuelle lektiehjælp, som blandt andet Styrelsen for Bibliotek og Medier står bag. I en pause mellem to oplæg nåede jeg at snuse lidt nærmere til mulighederne. Tiltaget er stablet på benene efter en oplevelse af, at især de ældste folkeskoleelever falder fra de fysiske lektiecaféer. Det bliver måske lidt ’pinligt’ at møde op på det lokale bibliotek og spørge om hjælp med lektierne når man bliver ældre, i hvert fald er der registreret et vist frafald. Løsningen har været et samarbejde mellem Statsbiblioteket, Integrationsministeriet og Styrelsen om at tilbyde lektiehjælp online til foreløbig de ældste folkeskoleklasser samt 1.g. Med tiden er der en ambition om også at udvide tilbuddet til de yngre elever i folkeskolen. Gennem chat og deling af dokumenter kan de unge få hjælp til lektierne af frivillige fra Ungdommens Røde Kors eller Dansk Flygtningehjælp. Det kunne have været spændende med en lidt nøjere beskrivelse af de foreløbige erfaringer, men ordningen har kun fungeret siden november, og endda som forsøg. Det bliver i hvert fald spændende at følge udviklingen af tilbuddet over en periode.
Lokalt har vi her i Albertslund haft en lektiecafé på Hovedbiblioteket i lidt over et år, og starter indenfor et par måneder en ny lektiecafé på filialen i Hedemarken. Begge lektiecaféer er oprettet i forbindelse med Styrelsens pulje til samme formål. På Hovedbiblioteket har det første år med lektiecafé budt på mange erfaringer og op- og nedture. Efter en lidt sløv opstart med knap så mange deltagere har vi nu i gennemsnit 10 deltagere hver tirsdag mellem 15 og 17.30. Man kan vel konkludere, at trods samarbejde med de lokale skoler, megen PR og samarbejde med Dansk Flygtningehjælp, så kommer deltagerne ikke bare strømmende fra dag ét. At få en fast kreds af deltagere er en proces, som tager nogen tid og kræver en del tålmodighed. Samtidig har vi revideret målgruppen lidt ved også at lukke op for 5.klasses elever, og denne lidt yngre gruppe har vist sig meget interesserede. Nu hvor tilslutningen for alvor er kommet, så kan vi glæde os over, at vi blev ved, også selvom det var lidt tid om for alvor at slå igennem hos de lokale børn og unge.
Og nu står vi jo så for at åbne endnu en lektiecafé på filialen i Hedemarken. I denne sammenhæng står vi på den ene side med nogle erfaringer fra Hovedbibliotekets lektiecafé, som vi kan inddrage og på den anden side står vi overfor en ny målgruppe i lokalområdet og måske nogle nye lokale hensyn, som altid er svære at forudse. Det bliver en spændende proces, som vi tager hul på. |